websites d'edicions anteriorsCatalà | Castellano | English

ACTIVITATS PARAL·LELES

Dia 01 de Febrer a les 23:00h


Festa Oficial 080 Barcelona Fashion (Shôko)

Gran festa al Shôko (pg. Marítim de la Barceloneta, 36) amb un menú musical servit per DJ Coco (Nitsa, Vice, Primavera Sound) i DJ Johann Wald (MTV).

Cal tenir invitació

Dia 02 de Febrer a les 00:30h fins les 03:30h


Festa de Cloenda Heineken 080 Barcelona Fashion

Festa de Cloenda Heineken 080 Barcelona Fashion

CDLC (pg. Marítim de la Barceloneta, 32)

Cal tenir acreditació de 080 (aforament limitat)

Divendres 4 de Febrer 2011 20h


KR Store Backyard presenta 080 2011 Backstage by Gerard Estadella

Són molt pocs els afortunats que poden colar-se en els secrets de les passarel·les, on realment es cou tot: el backstage. Gerard Estadella n'és un, i la seva càmera, és l'encarregada de captar els millors moments. Les curses de les models, els últims retocs dels dissenyadors, els nervis previs a la desfilada, les abraçades i felicitacions a la fi del fashion show...

Si tu també vols viure part d'aquesta experiència, no et perdis el proper 4 de febrer a KR Store l'exposició fotogràfica amb les millors instantànies de la 080 Barcelona Fashion signades per Gerard Estadella.

KR Store Backyard
c/ Montsió 6 bis Barcelona

Palau Robert, del 13 de desembre de 2010 al 28 de febrer de 2011


L’exposició “Barcelona alta costura” mostra l’eclosió i hegemonia de la moda catalana

Els visitants del Palau Robert de Barcelona poden veure més d’una centena de vestits originals de l’època daurada de l’alta costura en l’exposició “Barcelona alta costura”. Els vestits de la mostra pertanyen a la col·lecció privada sabadellenca Antoni de Montpalau, que s’exhibeix per primera vegada a Barcelona després de presentar-la amb gran èxit al Museo del Traje de Madrid i en altres ciutats.

L’exposició proposa un recorregut per l’anomenada “època daurada” d’una moda genuïnament catalana, que va viure l’hegemonia a partir del 1920 gràcies a la indústria tèxtil catalana i a la connexió directa amb París. La mostra es pot visitar al Palau Robert fins a l'1 de maig.

La inauguració oficial de l’exposició va tenir lloc el 13 de desembre, i va ser presidida pel conseller d’Innovació, Universitats i Empresa en funcions, Josep Huguet. També hi van assistir el president del Banc de Sabadell, Josep Oliu, i el comissari de la mostra, l’ historiador i crític d’art Josep Casamartina i Parassols. La producció de l’exposició és a càrrec de la Generalitat i del Banc de Sabadell, amb la col·laboració del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya.

La col·lecció Antoni de Montpalau és una iniciativa particular, que es nodreix essencialment de donacions i es dedica a l’estudi, la preservació i la difusió del patrimoni tèxtil. En l’exposició del Palau Robert, s’hi exhibiran més d’una centena de peces de la col·lecció. Hi haurà vestits de figures destacades de l’alta costura com ara Jeanne Lanvin, Pedro Rodríguez, Manuel Pertegaz, Cristóbal Balenciaga, Carmen Mir, Asunción Bastida, Pedro Rovira i Margarita Nuez, entre altres, i de cases importants com Santa Eulalia o El Dique Flotante. També s’ hi exposaran barrets i sabates fets per les cases barcelonines més reconegudes, brodats de l’empresa Luguel –autora de molts brodats de Pertegaz i actualment encara en actiu– i una selecció de dibuixos de Pedro Rodríguez del període del 1925 al 1960. En aquesta ocasió, l’exposició inclou algunes peces noves de Balenciaga, Pertegaz o Rodríguez que no s’han exposat fins ara.

Grans modistes de Barcelona:

L’origen d’una moda genuïnament catalana, que va despuntar més enllà de les fronteres locals, va començar amb l’activitat dels grans modistes de Barcelona de finals del segle XIX, sempre atents a les creacions de París. Es pot començar a parlar d’una moda catalana a partir de diversos esdeveniments que van tenir lloc a la ciutat: el primer establiment de Pedro Rodríguez l’any 1919; l’obertura d’una sucursal de Lanvin l’any següent a la Rambla de Catalunya i l’organització del Saló de la Moda, amb desfilades pioneres en tot l’Estat espanyol. La dècada dels anys vint va viure l’eclosió de la moda catalana amb les seccions d’alta costura dels magatzems de teixits Santa Eulalia, La Innovación, El Dique Flotante, La Física, l’establiment d’Asunción Bastida o la consagració de Rodríguez com el modista espanyol principal, juntament amb Cristóbal Balenciaga –que aviat obriria també casa a Barcelona–.

Tant la connexió directa amb París com el bon moment pel qual passava la indústria tèxtil catalana van afavorir l’hegemonia de la moda catalana i de l’alta costura a tot l’estat espanyol. La burgesia, clienta fidel, l’artesania de brodats i passamaneries, la tasca de les escoles industrials i l’ofici dels modistes també van contribuir-hi en gran mesura.

La majoria d’edat de la costura barcelonina va arribar amb l’organització de l’Exposició de l’Art del Vestir i del Saló de Creacions, durant la Segona República, amb la participació de les principals cases de moda, d’alta pelleteria, de dissenyadors de barrets, de sabateria i de perruqueria. Aquest procés emergent es va estroncar durant la Guerra Civil, ja que algunes cases van tancar i d’altres es van col·lectivitzar. El sector es va recuperar durant la postguerra. El 1940 es creava a la capital catalana la Cooperativa d’Alta Costura amb els anomenats “cinc grans”: Pedro Rodríguez, Manuel Pertegaz, Asunción Bastida, Santa Eulalia i El Dique Flotante, però també amb altres cases com La Innovación, La Física, Argon i, més tard, Carmen Mir, Pedro Rovira i Rosser. La majoria van tenir punts de venda o seus a Madrid, on hi havia clients i una plataforma d’operacions excel·lent. La Cooperativa va obtenir el suport del govern espanyol, que necessitava signes d’identitat –i de normalitat– exportables a l’estranger. Les dècades dels anys cinquanta i seixanta, van marcar el moment daurat dels creadors barcelonins que van presentar amb èxit les seves col·leccions a Nova York, Dallas, Chicago, Filadèlfia, Mèxic D.F., Londres, Copenhaguen, Brussel·les, Sydney, Manila o El Caire.

Posteriorment, durant els anys setanta, arriba l’expansió del prêt-à-porter i el final del regnat de l’alta costura, tot i que van conviure durant els primers anys i s’hi van incorporar noms com Andrés Andreu, Margarita Nuez, Josep Ferrer o Roberto Dalmau, que es consolidarien ja definitivament en el món de la confecció i marcarien l’arrencada de tota una altra època que arriba fins a l’actualitat.